ایالات متحده داپاگلیفلوزین را برای کاهش خطر بستری به دلیل نارسایی قلبی برای مبتلایان به دیابت نوع 2 تأیید کرد

23 اکتبر 2019- داپاگلیفلوزین (Farxiga) در ایالات متحده به عنوان درمانی به منظور کاهش خطر بستری به دلیل نارسایی قلبی، مورد تایید قرار گرفت.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) این استفاده ی خاص از داپاگلیفلوزین را برای مبتلایان به دیابت نوع 2 که یا به بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند یا دارای تعدادی از عوامل خطر قلبی عروقی می باشند، تأیید کرده است.

داپاگلیفلوزینتوسط شرکت AstraZeneca تولید می شود و از داروهای مهار کننده ی کوترانسپورتر گلوکز سدیم 2 (SGLT2) می باشد. این داروها به کلیه ها کمک می کند تا گلوکز بیشتری را از خون فیلتر کنند، بنابراین اجازه می دهند گلوکز اضافه از طریق ادرار از بدن خارج شود.

در انگلستان، داپاگلیفلوزین تحت نام " Forxiga" ، کمی متفاوت از Farxiga تجویز می شود.

تصمیم به تأیید این دارو نزدیک به یک سال پس از انتشار نتایج تحقیق DECLARE-TIMI 58، با حضور بیش از 17000 نفر، انجام شد. این مطالعه نشان داد که نرخ بستری در بیمارستان برای نارسایی قلبی در افرادی که از داروی داپاگلیفلوزین استفاده می کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند، بطور قابل توجهی کاهش یافته است.

محقق برجسته دکتر Stephen Wiviott، از بیمارستان بریگام و زنان و دانشکده پزشکی هاروارد ، گفت :تحقیق DECLARE-TIMI 58، یک مطالعه ی برجسته بود و شواهد قانع کننده ای را از فوایدdapagliflozin  در کاهش خطر نارسایی قلبی در مبتلایان به دیابت نوع 2 با بیماری قلبی عروقی تثبیت شده یا چندین عوامل خطر قلبی عروقی، ارائه نمود. این داده ها می توانند به تغییر روش مدیریت دیابت، فراتر از تمرکز بر کنترل قند خون، و برای کاهش خطر نارسایی قلبی در یک جمعیت متنوع از بیماران کمک کنند.

نتایج آزمایش DECLARE-TIMI 58 نشان داد که خطر بستری به دلیل نارسایی قلبی در مبتلایان به دیابت نوع 2 که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک هستند، نسبت به افرادی که دارونما دریافت می کردند، 17 درصد کاهش یافته است.

این کارآزمایی تفاوت معنی داری را بین داپاگلایفلوزین و دارونما در کاهش خطرات بروز حوادث قلبی عروقی اصلی ((MACE[1] مانند بیماری قلبی، سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون یا مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی نشان داد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/oct/us-approves-farxiga-to-reduce-heart-failure-hospitalisation-risk-for-people-with-type-2-diabetes-97298463.html

 



[1]major adverse cardiovascular events